Copiii nu sunt rai

Asta e parerea mea. Ca nu exista copii rai. Poate sunt suparati sau frustrati sau nu stiu cum sa faca fata unei situatii. Poate sunt obositi si ar vrea ceva dar nu stiu sa spuna ce. Poate ii deranjeaza un copil si nu stiu sa arate asta intr-un mod "civilizat". Poate nu au deprins inca toate uzantele sociale si fac lucruri pe care oamenii mari le considera "nepotrivite".
Dar copii rai nu exista. Iar toti oamenii de bine care se simt datori sa sublinieze un comportament pe care ei il considera "urat, asocial, rau", ar trebui sa se abtina. Nu ai voie sa spui unui copil ca e rau. Si mai ales copilului altcuiva.
Imi povestea zilele trecute o prietena despre minunatele doamne care isi permit sa certe copilul altcuiva, punctand cu fermitate ca "esti rau/rea". M-am indignat si atunci, ca de fiecare data cand aud astfel de povesti. Dar azi mi s-a intamplat mie si, desi Andreea are accese de nervi si plansete isterice si uneori e greu sa te intelegi cu ea, nu e un copil rau. Si nu spun asta pentru ca e a mea, ci pentru ca, dincolo de momentele dificile, este un copil care intelege si cu care te poti intelege. Si, chiar daca nu era asa, daca ar fi facut tot timpul doar ce vrea ea, daca plangea mult, daca ma supara enorm, tot nu era rea.
Sa va explic cum am ajuns la povestea asta.
De cateva zile, matza mea are momente in care nu vrea sa imparta jucariile. Daca un copil vine si ii ia o bucata de creta, cum s-a intamplat azi, incepe sa tipe si bazaie si se supara. Nu-mi place situatia si sper sa o depasim. Ii explic calm ca baietelul vrea sa se joace cu ea, ca s-a intristat ca nu i-a dat creta si lui si a plecat. Si ca acum o sa se joace singura. S-a uitat lung dupa el, dar cand am intrebat-o daca vrea sa mergem la el sa-i dea totusi o creta a zis ca "nu" si i-am respectat dorinta.
Dupa vreo 2-3 minute a aparut langa noi alt copilas, cam de varsta ei. Andreea a strans toata creta, s-a dus la el si i-a dat cateva bucati. Apoi s-au jucat linistiti impreuna.
Cam asta a fost situatia si as fi trecut usor peste ea daca la un moment dat n-as fi auzit-o pe bunica baietelului la care tipase Andreea spunandu-i nepotului ca "fetita e rea, las-o sa se joace singura, nu te mai duce la ea. E rea".
M-am gandit sa ma duc la bunica si sa vorbesc cu ea, apoi mi-am dat seama ca e inutil.
Probabil ca vor mai fi situatii de acest gen, probabil ca va trebui sa repetam de multe ori lectia daruirii cu pitica si sigur uneori va impartii, alteori nu. Poate depinde de copil, de starea ei, de jucarie, de vreme....Dar chiar daca uneori va fi mai zgarcita, nu va fi niciodata rea.
Si ma gandesc, cati copii, tineri, adulti ajung sa aiba o parere proasta despre ei insisi, sa nu se respecte, sa nu-i respecte pe altii, pentru ca atunci cand erau mici si faceau tot felul de nebunii li s-a spus in mod repetat "esti un copil rau".

Comentarii

  1. ca idee,eu stiu un lucru, citit si recitit de atatea ori: nu copilul trebuie condamnat ci fapta pe care a facut-o (atunci cand e cazul, desigur)
    iar condamnarile de genul , duc in timp la ce ziceai tu, o parerea proasta a copilului despre el

    RăspundețiȘtergere
  2. am avut si noi chiar azi un moment similar. un baietel se asezase intr-un tub la locul de joaca si nu se dadea de acolo, iar o bunica indignata l-a certat pe bunicul baietelului ca de ce nu-l ia de acolo odata, ca de ce nu face educatie copilul asta rau? dar efectiv l-a certat pe bietul om, care oricum vorbea frumos in timpul asta cu baietelul si incerca sa-i explice ca trebuie sa lase si alti copii sa treaca. cel mai tare m-a mirat tonul ei foarte acru, mai ales ca in momentul ala nu vroia niciun alt copil sa treaca pe-acolo.

    RăspundețiȘtergere
  3. @oana: da, asa e, dar ca sa-i explici celui mic de ce e gresit un lucru e nevoie de rabdare si tact. In schimb e mult mai simplu sa arunci un "esti rau" si sa consideri ca e suficient. Oricum discutia despre ce inseamna un copil "cuminte" si unul "rau" e tare lunga:d.

    @MAtei: da, nasol:(. Mai ales cand doi adulti se cearta in fata unui copil. Si mai trist e cand bunica ajunge sa-si considere nepotelul rau.
    Citeam undeva ca e bine sa incerci in situatii de genul asta sa-i arati copilului ce efecte au faptele lui. Ca daca e darnic, celalalt copil se bucura si e vesel, daca tipa la el, celalalt se sperie si plange...In fine, era o teorie draguta:).

    RăspundețiȘtergere
  4. Mariuca mea este "fetita rea" din poveste:P...asa zic doamnele...indeosebi cele mai in varsta am observat.Cele maxim 20 secunde cand au surprins-o pe Mariuca intr-o faza de "nemultimire" ca nu vroia sa dea o jucarie din mana...sau ca vroia la mine in brate...sau ca indiferent ce...ele au simtit nevoia ca acele 20secunde sunt definitorii si ele o pot cataloga "fetita rea" sau....si mai urat ..sa ii zica "reao!" desi am fost foarte indignata, din pacate nu am le-am zis nimic..si regret acum. Nici Mariuca..ca nici Andreea...si ca niciun alt copil , nu e rea/rau...este in primul rand COPIL...ei "vin cu anumite setari din start" :P
    Sunt de acord cu ce a zis Roxana, cu ce a zis Oana...copii nu sunt rai, ci au un comportament cel mult rau.Nasa Mariucai este psihoterapeut si de cand mi-a povestit ce influenta negative pot avea asupra unui copil astfel de "adresari"...ca li se poate intipari undeva acolo in capusor eticheta asta de "rau" sau alte apelative asemanatoare, mi-am propus sa "pun la punct" orice intentie "binevoitoare" a unei persoane care incearca sa imi "educe" astfel copilul!
    Desi sunt convinsa ca doamnele respective in loc sa reflecte la propriul comportament , vor fi satisfacute sa vada ca "fetita rea" are o mama care indrazneste sa le "raspunda"...si ca asta explica totul:), in calitate de mama voi lua apararea copilului meu:P
    Asa ca mamelor de bebei/copii eu consider ca trebuie sa le spunem frumos ca am prefera sa isi tina "aprecierile" pentru ele!
    Si ca dovada ca sunt niste ingerasi, o pupam si o aplaudam pe Andreea care aseara in parc a dat ascultatoare ursuletii Mariucai( care se rupea de plans:D ) la rugamintea taticului ei! PUPIIIICI

    RăspundețiȘtergere
  5. Ma intreb cat de injurati trebuie sa fi fost Stalin sau Hitler in copilarie de au ajuns asa....:)))

    RăspundețiȘtergere
  6. @Mari: Da, cred ca asa ar trebui, sa le spunem cand ne deranjeaza. Eu insa ma blochez de multe ori la replicile astea date de batranele. Ma gandesc ca e totu si in varsta, ca n-are rost sa incep o discutie cu ea, ca oricum n-ar pricepe...Si nu mai zic nimic pana la urma. Si e gresit:(.
    IAr la ce spuneai de Andreea, am remarcat ca uneori e impresionata cand plange alt copilasi si cedeaza:d.

    @Roxana: cred ca acolo problemele au fost mult mai mari:D

    RăspundețiȘtergere
  7. Mi-a placut mult mult mult cum ai scris! Super! Astia sunt niste oameni frustrati care nu stiu cum sa isi arate superioritatea. Pacat de ei si de copiii/nepotii lor.

    Dar acum m-ati pus pe ganduri. Si nici eu nu sunt de obicei cu replica buna pe limba la faze din astea. Asa ca as vrea un brainstorming sa gandim cea mai tare replica, ce sa le inchida gura, sa parem superioare si copiii nostri sa nu se sperie de ce spune mami :)). Si o s-o am pregatita pentru cand va fi cazul.

    RăspundețiȘtergere
  8. Ca bine zici: nici mie nu imi place sa aud astfel de replici - am insa senzatia ca sunt caracteristice in special unei anumite generatii, nu stiu, poate era metoda lor de a creste copii... mie imi e greu sa explic asta unor rude pe care atfel le stiu bine intentionate, dar uite ca sunt gata sa taxeze un gest mai nepoliticos al copilului cu o astfel de replica ce ma dezarmeaza total.

    RăspundețiȘtergere
  9. @Raluca: da:). Daca stie cineva replica ideala, care nu raneste,dar inchide gura, sa ne-o impartaseasca si noua:d. Platim bine:)

    @Zu: Si eu cred ca mai ales bunicii sau varstnicii in general au astfel de replici si de cele mai multe ori apeleaza la ele ca la o metoda didactica. Adica ei chiar cred ca fac bine, ca cel mic isi va schimba comportamentul de rusine. Eu insa cred ca fac mai mult rau decat bine, pe termen lung.

    RăspundețiȘtergere
  10. Din păcate sunt mulți părinți care își caracterizează astfel proprii copii. Nu există copii răi, ei sunt transformați în așa ceva după ani de astfel de apelative. Fetița ta era îndreptățită să nu vrea să dea creta. La vârsta asta au un pronunțat sentiment al proprietății, nu conștientizează ce înseamnă a împrumuta, consideră ca obiectul este dat pentru totdeauna și, în plus, nu le place să fie forțați să facă ceva.

    RăspundețiȘtergere
  11. Da, Ela, ai dreptate. Ei sunt acum foarte posesivi cu obiectele lor, dar incerc sa gasesc un echilibru intre ce ia de la alti copii si ce da. Daca un copil ii da o lopatica de exemplu, o rog sa ii dea lui grebla ei si tot asa. Uneori merge, alteori nu. Si incerc sa-i respect preferintele atunci cand e mai darnica cu unii copii si foarte distanta fata de altii:). Pana la urma, chiar daca e mica are dreptul sa nu-i placa de unii oameni

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Cum alegi un carucior fara sa te enervezi?

Vacanta in Grecia. Episodul 2: Salonic si Thassos

Pestera Devetashka si Veliko Tarnovo