despre promisiuni neonorate

M-am gandit ca poate ar fi util celor care urmeaza sa caute gradinite si sunt novici in domeniu, cum am fost si eu de curand, sa stie cam la ce sa fie atenti, dincolo de vorbele minunate ale directorilor.
Caci eu am ajuns la concluzia ca toti sau oricum mare parte din directorii de gradinite sunt niste vanzatori foarte talentati. Stiu exact ce si cum sa spuna, pe ce sa puna accent, ce asteapta parintele inocent de la gradinita si cum sa puna intr-o lumina buna orice banalitate.

1. "Noi scoatem copiii in parc in fiecare zi" - fraza clasica pentru gradinitele care au un parc pe langa. Wrong. Nicio educatoare nu se risca sa iasa in parc cu 10 pitici de 2-3 ani. Poate iese o data pe saptamana, poate mai rar. Dar nu zilnic. E riscant si dificil, iar iarna, ca sa echipezi 10 puradei si apoi sa-i dezechipezi ia cat o zi de gradi. Asa ca intrebati daca promisiunea e valabila si la grupa mica, dar si mai bine asigurati-va ca gradinita are o curte mare, echipata cu jucarii si verificati daca chiar sunt copii pe afara cand mergeti in vizite. Pentru noi scoaterea zilnica la aer a fost un criteriu esential si unul din motivele de baza pentru care am renuntat la prima gradinita cu care semnasem un contract. Caci, desi ni se promisesera vizite zilnice in parc:d, copiii nu erau scosi din cladire cu zilele, nici macar in curte, care curte oricum era mica si lipsita de atractii.

2. "Mancarea este facuta de noi" - da, poate, sau poate e adusa. Nu asta conteaza neaparat. Poate fi si de la catering, dar sa fie ok. Cereti variante de meniu si uitati-va mai ales la gustari si mic dejun. Masa de pranz e de obicei ok, cu supa si felul doi, dar mici abateri apar de multe ori la celelalte mese. Omlete, iaurtele danonino, salamior nush de care, prajiturele magura sau alte bunatati...Vedeti cat de des se repeta intr-o saptamana. Daca e vorba de 1-2 zile...poate e ok, daca e un obicei zilnic, e cam nasol. Sau nu. Depinde cum l-ati hranit pe pici pana atunci.

3. "Transportul se face doar cu microbuzul nostru" - ideal, superb. Noi insa am avut un soc cand am vazut copiii de la o gradi cunoscuta adusi in parc cu 2 masini mici, inghesuiti cate 6 pe bancheta din spate. E adevarat ca era perioada de vacanta si erau doar vreo 2 copii de 2-3 ani, restul erau pe la 4 ani, dar totusi. Riscant rau. Cereti detalii si aflati daca microbuzul este prevazut si cu centuri de siguranta.

4. "Mergem lunar la teatru, muzee, circ, bla bla" - asigurati-va ca aceste vizite sunt incluse in taxa lunara si daca nu, aflati cam cat inseamna ele in plus. Noi am intalnit un caz in care mersul la teatru era gratis, dar circul si alte excursii nu. In plus, subliniati ca va intereseaza in prezentare doar activitatile care se fac cu grupa mica, nu in general in gradinita, pentru ca de multe ori directorii insira o lista lunga de activitati, excursii, optionale, etc si la final afli ca doar un sfert sunt de fapt pentru aia mici de tot.

5. "Avem program de training la olita" - da? cum? in ce consta? eventual trageti de limba si alte mamici care au copii acolo. Uneori "programul" e doar teoretic, practic copilul face tot in pampers, din lipsa de educatoare sau timp.

6. "Avem educatoare foarte bine pregatite, care stiu cum sa se poarte cu copiii in situatii dificile" - minunat, dar cereti detalii legate de metodele aplicate. Punctual, pe mine m-a interesat daca sunt pedepsiti in vreun fel (time-out), cum sunt linistiti daca plang sau ce se intampla daca unul face o prostie. Aproape mereu directorii s-au simtit datori sa ma asigure ca cei mici nu sunt pedepsiti, ca sunt mici, ca suntem oameni, bla bla, dar pe de alta parte daca vreunul din copii sau chiar a mea ar lovi, imbranci, vorbi urat as vrea sa fie certat, sa i se dea de inteles cumva ca nu are voie. Altfel, te trezesti ca al tau copiaza comportamente nedorite pentru ca nu le-a spus nimeni ca e gresit.

Alte lucruri care mi-au sarit mie in ochi:
- camerele sa fie mari si cu lumina naturala. La unele gradi sala de mese si chiar unele sali de curs sunt sub pamant si au eventual niste geamuri minuscule aproape de tavan. Nu conteaza cat de minunate sunt lampile si cata lumina dau ele, ci sa fie lumina naturala.
- camera de somn sa fie aerisita si spatioasa. Eu am zis "nu" la o gradi care in rest era super ok pentru ca am vizitat intamplator sala de somn dupa ce iesisera copiii de acolo si m-a luat cu lesin. Erau cred vreo 30 de paturi unul langa altul, etajate, cu niste culoare mici intre ele, si un aer de crapai. Probabil ca urmau sa deschida geamurile, nu zic nu, dar tot nu mi-ar conveni sa culc copilul acolo.
- educatoarele si asistentele sa participe la masa, ca sa ajute copiii cu mancatul si sa-i impinga un pic de la spate. Altfel, aia mai lenesi/sclifositi ciugulesc un pic si gata.
- intrebati ce se intampla cu cei mici dupa gustarea de dupa somn. In multe cazuri, educatoarele pleaca si grupele sunt unite. Nu e neaparat rau, se pot juca impreuna, aia mici cu aia mari. Ideea e sa fie totusi supravegheati si cei mici un pic protejati...Din ce am vazut, de multe ori sunt lasati la gramada in curte si Dumnezeu cu mila.

daca imi mai aduc aminte, completez:d

Comentarii

  1. Absolut de bun-simt tot ce ai spus. Exista gradinite unde nu se intampla asa? Presupun ca da, din moment ce ai scris postul asta. Eu cand mi-am dat copilul aici, initial, habar n-aveam dupa ce sa ma uit, mi-a pus Dumnezeu mana in cap si m-a indrumat la prima gradi care avea locuri disponibile, si care avea tot ce spui tu. Verificat. De la un perete de sticla de unde parintii puteau sa-si spioneze odraslele inopinat cand le venea lor cheful, de unde am facut-o si eu de cateva ori cand nu puteam sa cred ca in jurnalul copilului meu scria ca a mancat doua portii de orez cu legume si carne de vita la pranz, alimente de care el acasa nu s-ar fi atins nici batut... si cu alte ocazii de asemenea. Si cand dormea. Si mi s-a parut ciudat ca a trebuit sa dau cu semnatura ca sunt de acord ca al meu copil sa fie scos afara de doua ori cate o ora jumate pe zi, pana la temperaturi de -25 de grade, disclaimerul spunea ca nu sunt scosi afara in zilele in care ori e furtuna de zapada ori e peste 43 de grade cu plus vara... Si asa a si fost. Si cele trei educatoare stateau rabdatoare sa-i imbrace in costum de fas pe toti cei 10 mormoloci de un an jumate si sa-i dezbrace, de doua ori pe zi, stateau cu fiecare sa le explice, sa-i directioneze, sa le calmeze crizele, sa le dea un impuls la mancare celor mai "visatori", sa mangaie si sa citeasca o carticica celor care nu voiau sa doarma chiar atunci sau ii apuca dorul de mama - pe scurt, cum ar trebui sa fie o gradinita, in realitate... Le-as dori experienta asta tuturor parintilor, sa scape macar de stresul ca in absenta lor nu stiu cum le sunt tratati copiii... Si am fost sunata o singura data la servici si linistita ca fiu-meu a sarit de pe un scaun si a dat cu capul intr-o balama, a trebuit sa semnez trei procese verbale ca s-a notat, consemnat, ca i-a fost acordat primul ajutor (adica o punga cu gheata si multe imbratisari) si mi-a povestit fiecare educatoare pe rand ce s-a intamplat, ca nu cumva sa raman neinformata... Si mi-au invatat copilul atatea lucruri frumoase si utile, lucruri cu care a ramas si care vor contribui probabil la fundatia lui ca viitor personaj al societatii... Cand au vazut ca nu isi da drumul la vorbit si-au luat din timpul lor sa-l invete limbajul semnelor ca sa-i scada din frustrarea ca nu se face inteles, si a fost super bine, pentru ca dupa ce n-a mai fost frustrat, si-a dat drumul si la vorba... si asa mai departe... Ah, iar visez cu ochii deschisi, de-ar fi lucrurile asa si in Romania... ce bine ar fi! (probabil ca sunt in unele locuri, dar ar fi frumos ca asta sa fie regula, nu exceptia) :-)
    Va pupam!

    RăspundețiȘtergere
  2. dupa cate citesc incep sa ma intreb daca e musai necesar sa ii dau la gradi. :)) ... si din pacate, e... si, si mai din pacate, nu traim acolo unde traieste simona... :(

    RăspundețiȘtergere
  3. este ff frumos ceea ce spune simona, nu am inteles daca e vb. de o gradi de stat sau particulara...in fine, la noi din pacate nici particularele nu sunt cum ar trebui in conditiile in care o gradi particulara = banii parintelui! TRIST :(
    Alexandra

    RăspundețiȘtergere
  4. @Simona: ce povestesti tu este minunat si mi-e ciuda rau ca la noi nu e la fel. Nici nu inteleg de ce nu e la fel, pentru nu e vorba neaparat de o investitie mai mare. E vorba de atentie la detalii, de oameni, de educatie, etc. Pentru ca la cati bani dai la gradinitele particulare cred ca s-ar putea oferi mai mult copiilor si parintilor. Nu zic ca nu sunt si aici gradi bune, frumoase, iubite de copii si paritni. Zic ca trebuie sa le cauti, ca nu e o norma, e un noroc sa le gasesti. Si pana la urma inveti sa accepti si mai putin. Accepti ca masa poate avea loc intr-o camera fara ferestre, ca cel mic poate nu invata mare lucru, dar macar e ingrijit bine, ca mancarea poate nu e mereu ideala, dar bine ca o mananca...
    Repet, exista si gradi de calitate. Un pic cam scumpe pentru multe buzunare. Dar eu zic ca asa cum poveststi tu, ar trebui sa fie peste tot, nu doar la unele...

    MAria: da..cam asa e:(. Dar eu am scris aici doar despre ce am vazut cu ochii mei. Poate voi vedeti alta latura, mai frumoasa:)

    @Gabi: da, din pacate traim intr-o tara unde sistemul de invatamant este varza. Nu e vorba doar de gradi, e vorba si de scoala si de facultate pana la urma. Eu sunt ingrozita de ce vad prin scoli si nu-mi fac griji neaparat de gradi, ca asta o mai schimnbi, dar ce faci la scoala?

    @Alexandra: noi anul asta am vazut doar particulare, ca am zis ca e inca mica si nu o dam la cresa de stat. Dar, dupa cum vezi, banii nu sunt o garantie a calitatii. Nici la gradinite:(

    RăspundețiȘtergere
  5. Scuze, n-am vrut sa starnesc invidia cuiva sau ceva de genul asta, sper ca m-ati inteles toate, am vrut doar sa va spun ca SE POATE. Si asa cum spune si Roxana, nu depinde de bani, ci de oamenii implicati. Alexandra, la noi sistemul este putin diferit, in sensul ca nu exista gradinita de stat. Exista ceea ce se numeste "daycare" si care incepe de la un an si continua pana pe la 5 undeva, si pentru care platesti. Mai mult sau mai putin, in functie de tipul de daycare (poate fi un "home daycare", unde orice tanti care se hotaraste, poate sa faca niste cursuri minime, o investitie minima si sa tina niste copii - o verifica periodic statul si are niste licente de dat, atat; eu am preferat un "organ mai oficial", adica o institutie oficiala, sub aripa statului, n-am avut incredere sa-mi las copilul cu o tanti necunoscuta la ea in casa. Deci pe undeva a fost echivalentul unei gradinite de stat, dar pentru care am platit totusi - statul ma scuteste de plata in functie de venituri, parintii cu venituri mici sunt subventionati de stat). Mentiunea mea e ca la toate gradinitele la care am fost, si la cele unde sunt copiii prietenilor, regulile si mersul lucrurilor e in mare acelasi, deci nu e o exceptie experienta mea. Dupa day-care, in anul in care implinesc 4 ani, copiii intra in sistemul oficial (si gratuit) de invatamant, la "pre-scoala", timp de doi ani (fiu-meu intra acum in Septembrie, am sa povestesc cum e si acolo, deocamdata primele interactiuni au fost extraordinare), dupa care intra in clasa I, in anul in care implinesc 6 ani. Sistem destul de simplu si eficient, dupa parerea mea. Singura problema pe care o am e ca locurile la day-care sunt extrem de limitate, gluma care circula aici cu inregistratul copilului pentru daycare de cand ai aflat ca esti gravida nu chiar gluma... In rest, chapeau pentru sistemul de invatamant, deocamdata...
    Va pup!

    RăspundețiȘtergere
  6. Simona: stai linistita, nu cred ca e cazul :). Eu m-am bucurat teribil de povestea ta pentru ca ajunsesem la un moment dat sa cred ca asteptarile mele legate de gradi sunt exagerate, ca eu gandesc aiurea cand cer diverse lucruri si mi se explica de ce nu se poate asa... Dar iata ca se paote.
    Gluma cu locurile la daycare am auzit-o si pe la noi legata de gradinitele bune, mai ales la cele cateva gradinite de stat renumite. Noi acum ne gandim ca la anul sa o dam la una de stat, foarte laudata, dar unde trebuie sa vorbesti din timp, cu un an inainte eventual. Si poate nu doar sa vorbesti...:d
    Pup si astept povesti despre Robbie.
    PS: acum imi dau seama ce baiat amre ai...vorbesti deja de scoala..:)

    RăspundețiȘtergere
  7. Multumim mult, Roxana! Mie mi se pare tare utila postarea!

    RăspundețiȘtergere
  8. este incredibil de frumos ce scrie Simona acolo. da, este de bun simt, dar pe la noi acesta lipseste cu desavarsire, si o stim cu totii! iar sistemul de invatamant (fie el de stat sau privat), "bubuie" de aceasta lipsa. mie mi-e groaza ca sunt nevoita sa il dau urgent pe strumf la gradi si stiu ca nu am ce sa aleg...
    Mada

    RăspundețiȘtergere
  9. Mada, sunt cateva gradi bune in Bucuresti, de exemplu waldorf. Dar sunt scumpe. Bine si aasta de am ales-o noi e scumpa, dar are avantajul ca e aproape de casa. Pentru ca noi a trebuit sa tinem cont si de asta, sa poate ajunge bunicii sa o ia la 5 de acolo.
    Dar ai dreptate. Sistemul e invatamant la noi e la pamant:(.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Cum alegi un carucior fara sa te enervezi?

Vacanta in Grecia. Episodul 2: Salonic si Thassos

Pestera Devetashka si Veliko Tarnovo