Lectii jucate


N-am mai povestit de mult ce facem acasa, in foarte putinul timp pe care il avem inainte sau dupa gradi si parcul de seara. Uneori nu facem nimic, in sensul ca matza e destul de obosita dupa o zi de activitati si seara stam cuminti, ori la desene, ori citim, ori pregatim masa impreuna. Si cam atat. De multe ori are chef de dans si da drumul la muzica sa topaie.
Sunt seri in care se joaca singura in camera, creand propriile scenarii. Ba e doctor pentru ursi, ba e mamica pentru Pisi si Maia (bebelusul din carucior), ba vrea sa picteze si sta la masuta concentrata. Intotdeauna dupa ce termina de colorat sau de pictat ceva imi aduce sa vad “opera”, pe care o lipim apoi intr-un loc special amenajat pe perete.
In ultima vreme am inceput sa introduc si niste joculete mai “serioase”, bazate insa tot pe lucruri care ii plac (colorat, pictat, “scris”, caci uneori imi cere hartie sa scrie retete sau stiu eu ce:D).
Asa ca am zis sa profit de dorinta ei de a “scrie” pentru a pune un pic degetelele la treaba si a munci un pic muschi care vor folosi mai tarziu la scris. Ideea e foarte simpla. Am printat niste foi de genul asta, cu cifre, si ea trebuie sa urmeze punctele. Cam cum faceam noi in clasa I cu bastonase si liniute:d. A fost asa incantata de idee ca am ajuns sa fac eu litere si cifre punctate pe care ea le reface apoi. Normal ca unele ies bine, altele sunt mazgaleli. Le reluam si pana la urma ies. Ideea nu e sa invete sa scrie la 3 ani, ci sa obisnuiasca manuta cu anumite miscari mai controlate. La fel, pot fi facute in acelasi fel tot felul de alte forme, linii, cercuri, patrate, aiureli.

 Alt joculet este sa invatam incep literele. Nu ne grabim, nu am un target si nu vreau sa devina o obligatie. Am observat la Andreea ca in momentul in care un joc devine prea serios, in care simte ca trebuie sa faca ceva si ca e important sa iasa bine, devine tensionata, nu mai e asa dispusa sa colaboreze si in final zice ca sa facem altceva. Deci pastrez totul cat mai relaxat, la nivel de joculet, si ne fixam pe 2-3 litere o data. Apoi o pun sa le caute pe masini, pe etichete, pe reclame, le facem din plastilina, le « scrie » pe hartie, le scriu cu creta in parc. S-a intamplat sa retina imediat cate o litera, la fel cum se intampla sa nu retina nimic nici dupa 2-3 zile:d. Dupa ce ma asigur ca stie litera, are voie sa o coloreze pe o plansa lipita pe perete, unde se afla amestecate toate literele. Pana acum a colorat A, O, D, S, I si Q, si diseara vom vedea daca coloram si N si R.
Alt joc de seara este sa aseze cifrele pana la 10 in ordine, pe tablita magnetica. Nu mi-am imaginat ca e asa greu sa faca asta:D. Pentru ca ea stie sa numere pana la 10, stie sa-ti spuna cate obiecte sunt undeva si recunoaste cifrele scrise. Dar cumva e extrem de greu sa puna aceste trei elemente impreuna si sa faca legatura intre cifrele spuse si cele scrise. Asa ca aranjarea in ordine pe tablita este un exercitiu care ne ia mult si nu pare sa devina mai usor:d. In acest moment daca are 1 si 2 pe tabla si ii spui sa puna cifra urmatoare trebuie sa numere tare ca sa stie ce urmeaza. Asa ca numara 1,2, 3 apoi alege cifra 3 de pe tabla si o pune in sir. Apoi ca sa-l puna pe 4 iar numara 1,2,3,4 si-l cauta pe 4:)). Nu-i bai, repetam, invatam, exersam muuulta rabdare:d.

Repet niciunul din jocurile astea nu se fac fortat, ci doar daca are chef de el. Altfel nici nu merge treaba pentru ca nu se poate concentra la ceva cand ar vrea sa faca altceva sau cand e prea obosita.

Alt joculet pe care il faceam intr-o vreme, dar am cam uitat de el, este unul de memorie. Am citit ca este important la varsta asta sa exerseze un pic memoria si sa o puna la treaba si pe dansa. Asa ca avem niste cartonase cu diverse poze din care ii arat sa zicem 5, apoi le ascund si o rog sa-mi spuna ce obiecte erau desenate acolo. De obicei isi aminteste 4, rareori toate 5, uneori doar 3 . Recunosc ca la capitolul asta eu stau prost rau si ma surprind uneori ca habar n-am ce era pe mai mult de 2-3 cartoane:d.

Sambata dupa-masa ne-am jucat toti trei de-a piata. Ea facuse niste legume din plastilina si noi veneam sa cumparam. Din  nou e un joc bun pentru a exersa cifrele, caci ii ceream de exemplu sa ne puna in cos 5 rosii, 6 legaturi de patrunjel, 4 lamai si nush ce altceva. Apoi o “plateam” si schimbam rolurile. 

De astazi am inceput sa completam si calendarul naturii in fiecare dimineata. Eu ii spun ce data e si cauta numarul respectiv, apoi ii spun ce zi e, ce zi a fost ieri si ce urmeaza maine. O intreb ce anotimp e si cum e vremea si ea alege cartonasul corespunzator (soare, ploaie, vant, zapada). Ii citesc lunile anului si ii spun ca e octombrie. Deocamdata cea mai mare parte a "muncii" o fac eu, dar ma gandesc ca daca ii repet zilnic ce zi si luna e pana la urma va retine ceva, va percepe succesiunea dintr-o saptamana si va incepe sa recunoasca singura zilele, identificand prima litera:d. 

Ce cauta copii de 3 ani la ateliere pentru +6?

Am descoperit in weekend un loc foarte misto, de care stiam, dar nu prea multe, si unde am de gand sa revin. E vorba de Muzeul COlectiilor ...