Lectii jucate


N-am mai povestit de mult ce facem acasa, in foarte putinul timp pe care il avem inainte sau dupa gradi si parcul de seara. Uneori nu facem nimic, in sensul ca matza e destul de obosita dupa o zi de activitati si seara stam cuminti, ori la desene, ori citim, ori pregatim masa impreuna. Si cam atat. De multe ori are chef de dans si da drumul la muzica sa topaie.
Sunt seri in care se joaca singura in camera, creand propriile scenarii. Ba e doctor pentru ursi, ba e mamica pentru Pisi si Maia (bebelusul din carucior), ba vrea sa picteze si sta la masuta concentrata. Intotdeauna dupa ce termina de colorat sau de pictat ceva imi aduce sa vad “opera”, pe care o lipim apoi intr-un loc special amenajat pe perete.
In ultima vreme am inceput sa introduc si niste joculete mai “serioase”, bazate insa tot pe lucruri care ii plac (colorat, pictat, “scris”, caci uneori imi cere hartie sa scrie retete sau stiu eu ce:D).
Asa ca am zis sa profit de dorinta ei de a “scrie” pentru a pune un pic degetelele la treaba si a munci un pic muschi care vor folosi mai tarziu la scris. Ideea e foarte simpla. Am printat niste foi de genul asta, cu cifre, si ea trebuie sa urmeze punctele. Cam cum faceam noi in clasa I cu bastonase si liniute:d. A fost asa incantata de idee ca am ajuns sa fac eu litere si cifre punctate pe care ea le reface apoi. Normal ca unele ies bine, altele sunt mazgaleli. Le reluam si pana la urma ies. Ideea nu e sa invete sa scrie la 3 ani, ci sa obisnuiasca manuta cu anumite miscari mai controlate. La fel, pot fi facute in acelasi fel tot felul de alte forme, linii, cercuri, patrate, aiureli.

 Alt joculet este sa invatam incep literele. Nu ne grabim, nu am un target si nu vreau sa devina o obligatie. Am observat la Andreea ca in momentul in care un joc devine prea serios, in care simte ca trebuie sa faca ceva si ca e important sa iasa bine, devine tensionata, nu mai e asa dispusa sa colaboreze si in final zice ca sa facem altceva. Deci pastrez totul cat mai relaxat, la nivel de joculet, si ne fixam pe 2-3 litere o data. Apoi o pun sa le caute pe masini, pe etichete, pe reclame, le facem din plastilina, le « scrie » pe hartie, le scriu cu creta in parc. S-a intamplat sa retina imediat cate o litera, la fel cum se intampla sa nu retina nimic nici dupa 2-3 zile:d. Dupa ce ma asigur ca stie litera, are voie sa o coloreze pe o plansa lipita pe perete, unde se afla amestecate toate literele. Pana acum a colorat A, O, D, S, I si Q, si diseara vom vedea daca coloram si N si R.
Alt joc de seara este sa aseze cifrele pana la 10 in ordine, pe tablita magnetica. Nu mi-am imaginat ca e asa greu sa faca asta:D. Pentru ca ea stie sa numere pana la 10, stie sa-ti spuna cate obiecte sunt undeva si recunoaste cifrele scrise. Dar cumva e extrem de greu sa puna aceste trei elemente impreuna si sa faca legatura intre cifrele spuse si cele scrise. Asa ca aranjarea in ordine pe tablita este un exercitiu care ne ia mult si nu pare sa devina mai usor:d. In acest moment daca are 1 si 2 pe tabla si ii spui sa puna cifra urmatoare trebuie sa numere tare ca sa stie ce urmeaza. Asa ca numara 1,2, 3 apoi alege cifra 3 de pe tabla si o pune in sir. Apoi ca sa-l puna pe 4 iar numara 1,2,3,4 si-l cauta pe 4:)). Nu-i bai, repetam, invatam, exersam muuulta rabdare:d.

Repet niciunul din jocurile astea nu se fac fortat, ci doar daca are chef de el. Altfel nici nu merge treaba pentru ca nu se poate concentra la ceva cand ar vrea sa faca altceva sau cand e prea obosita.

Alt joculet pe care il faceam intr-o vreme, dar am cam uitat de el, este unul de memorie. Am citit ca este important la varsta asta sa exerseze un pic memoria si sa o puna la treaba si pe dansa. Asa ca avem niste cartonase cu diverse poze din care ii arat sa zicem 5, apoi le ascund si o rog sa-mi spuna ce obiecte erau desenate acolo. De obicei isi aminteste 4, rareori toate 5, uneori doar 3 . Recunosc ca la capitolul asta eu stau prost rau si ma surprind uneori ca habar n-am ce era pe mai mult de 2-3 cartoane:d.

Sambata dupa-masa ne-am jucat toti trei de-a piata. Ea facuse niste legume din plastilina si noi veneam sa cumparam. Din  nou e un joc bun pentru a exersa cifrele, caci ii ceream de exemplu sa ne puna in cos 5 rosii, 6 legaturi de patrunjel, 4 lamai si nush ce altceva. Apoi o “plateam” si schimbam rolurile. 

De astazi am inceput sa completam si calendarul naturii in fiecare dimineata. Eu ii spun ce data e si cauta numarul respectiv, apoi ii spun ce zi e, ce zi a fost ieri si ce urmeaza maine. O intreb ce anotimp e si cum e vremea si ea alege cartonasul corespunzator (soare, ploaie, vant, zapada). Ii citesc lunile anului si ii spun ca e octombrie. Deocamdata cea mai mare parte a "muncii" o fac eu, dar ma gandesc ca daca ii repet zilnic ce zi si luna e pana la urma va retine ceva, va percepe succesiunea dintr-o saptamana si va incepe sa recunoasca singura zilele, identificand prima litera:d. 

Comentarii

  1. Foarte dragute ideile voastre de joaca cu cifre si litere, imi plac. Bine, voi sunteti si mai mari si in plus aveti avantajul limbajului.:)
    La noi a mers cel mai bine sa scriem cifrele si literele de foarte multe ori cu culori diferite (eu cu mana mea peste a lui) cu creioane, carioci, cu o culoare peste alta (pentru Costin in ideea de pronuntat sunete si de facut conexiuni, de coordonare oculo-motorie, nu de retinut cifrele si literele sau de scris la 1 an si 6 luni sau 1 an si 11 luni cat are acum).
    Tot pe ideea de urmarit linii punctate, pictat, colorat si numarat sunt niste carti dragute, dupa parerea mea, de la Editura Roosa cu carioci speciale pe baza de apa si colorant alimentar care se sterg dupa ce copilul "scrie" (sunt pentru copii de 3-7 ani): http://roossabooks.wordpress.com/2012/03/16/scriem-litere-si-scriem-cifre/
    Asta e cu sabloane: http://roossabooks.wordpress.com/2012/03/16/sabloane-pentru-copii/
    Si cu litere din spuma: http://roossabooks.wordpress.com/2012/03/16/litere-si-cuvinte-amuzante/
    La Costin au prins foarte bine cartile astea, mazgaleste de zor mai ales prin sabloane.
    Lui i-au placut si cantecele de genul asta, poate prind cand Andreea e obosita si are chef de dans, sa impuscati doi iepuri deodata :):
    https://www.youtube.com/watch?v=cmMsm9bn9GI&feature=BFa&list=PLF829C244BEC2AD78
    https://www.youtube.com/watch?v=YRJkA9qGPwE&feature=BFa&list=PLF829C244BEC2AD78
    Pentru ordinea cifrelor si numarat noi ne bazam pe puzzle-uri puzzle-uri:
    http://www.ookee.ro/jucarii-lemn-melissa-a-doug/3822-melissa-a-doug-puzzle-lemn-cifrele.html
    http://www.ookee.ro/jucarii-lemn-melissa-a-doug/3838-melissa-a-doug-puzzle-lemn-in-relief-numere-de-la-1-la-20.html
    Ah, si lui i-au mai placut telefoanele si laptop-uri de jucarie in limba romana cu cifre si litere, apasa pe buton si colo si colo si-l distra foarte tare sa auda numerele sau literele in doua variante.Dar noi suntem mai mici.:)
    Noi tot ca joaca putem folosi toate materialele si, la fel, daca Costin n-are chef sau e obosit pot sa ma pun eu si in cap ca n-am cum sa fac o anumita activitate cu el.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. multumesc mult pt idei si linkuri. o sa ma uit si eu pe ele. Puzzleurile de la melissa sunt foarte misto dar scumpe, de aia am preferat sa gasim alta varianta. Oricum andreea face si la gradi chestii,asa ca noi acasa doar completam si ne jucam:)

      Ștergere
    2. Da, am vrut sa scriu si asta, ca ea oricum face lucruri de genul asta si la gradinita.:)
      Puzzle-uri si alte jucarii mult mai ieftine decat cele Melissa & Doug gasesti la Casa Retro.
      http://casaretro.com/

      Ștergere
    3. Cristina, mersi de linkul cu cartile cu sabloane, cred ca o sa incerc si eu una din ele ca al meu nu e foarte priceput la "scris" ;)

      Ștergere
    4. Cu placere, ma bucur sa inspire pe cineva, la noi au fost un succes.
      Dar sincer nu stiu de unde pana unde pasiunea lui Costin pentru mazgalit si mai mult scris, ca eu am si colorat , desenat, modelat si pictat cu el in egala masura si activitatile astea nu l-au prin asa tare.

      Ștergere
  2. eu va felicit pe amandoua pt. rabdare si inspiratie! sper ca peste un an sa "imprumut " si eu ideile astea ale tale :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multu Alex:).
      Oricum si eu ma inspir de la alte mamici muuult mai inspirate. Asa ca "fura" si tu de la mine fara grija:d

      Ștergere
  3. Ce idei faine de jocuri in casa... tu chiar te pregatesti ;)
    Cea cu calendarul cred ca o fur :D
    La mine s-a rezolvat problema cu aranjatul cifrelor in ordine de la sine ca Mihu cum prinde o serie de carti numerotate prin biblioteca cum se apuca sa le aseze in ordine. Noroc cu el ca eu nu m-as fi gindit sa-l pun sa exerseze :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Andreea sincer nu pare inclinata spre cifre:)). Adica da, numara, le recunoaste, incearca sa le puna in ordine, dar nu are rabdare sa faca asta prea mult. In schimb de pictat, colorat are chef cu orele:))

      Ștergere
    2. al meu pare inca paralel cu pictatul si coloratul. parca ar vrea sa intareasca stereotipurile cu baietii si fetitele... :D

      Ștergere
    3. poate se mai schimba pe parcurs:D. baietii sunt mai rar atrasi de pictura cand sunt mici si totusi aproape toti marii pictori sunt barbati. ciudat...

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Cum alegi un carucior fara sa te enervezi?

Vacanta in Grecia. Episodul 2: Salonic si Thassos

Pestera Devetashka si Veliko Tarnovo