Despre scoala, pe ambele parti


Pe invatatoarea mea o chema Maria Dandareanu. Nu o sa uit niciodata numele asta. Si nici pe ea. Este educatorul meu cel mai drag si care m-a marcat cel mai mult. In mod ciudat este si singurul om care m-a batut vreodata. In primii patru ani de scoala am luat un numar nemasurat de rigle si bete la palma, am fost ciufulita si trasa de urechi, pusa la colt si certata. Nici nu mai stiu de ce. Pentru ca nu stiam ceva la lectie, pentru ca vorbeam neintrebata, pentru ca...cine mai stie. Si asta desi eram unul dintre preferatii ei, caci, sa recunosc, eram o tocilara:d.
Pe vremea aia disciplina cu rigla si batul erau absolut normale, singurul mod de a tine copii in frau, de a-i invata cu regulile si “cumintenia”. Ori de cate ori povesteam acasa ca am mai luat niste rigle peste degete ai mei considerau ca am facut eu ceva de am meritat asta. Desi ei nu m-au atins niciodata. Si niciodata nu au protestat la scoala, nu au pus la indoiala alegerile invatatoarei mele.
Asa se facea atunci. Asa era normal.
Insa doamna Dandareanu era un pedagog excelent. Ce am invatat de la ea nu am uitat niciodata si lectiile, dincolo de aceste corectii fizice, erau o placere. Era amuzanta, vesela si avea un soi de ironie adaptata varstei noastre. Cand simtea ca un copil avea nevoie de atentie, o acorda, cu caldura si din toata inima. O combinatie ciudata, nu?
Dintr-un anumit punct de vedere ar trebui pusa pe aceeasi lista cu invatatoarea care face furori pe internet zilele astea. Exista insa o mare diferenta. Uriasa zic eu. Invatatoarea mea nu m-a umiliat niciodata verbal, nu mi-a zis ca sunt proasta, nu m-a facut de ras in fata clasei, nu m-a facut sa ma simt mai putin decat eram. Cand ne altoia, ne dadea de inteles ca o face pentru ca stie ca putem mai mult, ca suntem niste copii buni, dar in momentul ala am gresit. Ne durea fizic, dar nu sufeream psihic.
Astazi daca Andreea ar veni acasa si mi-ar spune ca invatatoarea a lovit-o cu rigla peste palma as lua foc. M-as duce a doua zi la ea, as face scandal si daca s-ar repeta as muta copilul in alta parte. Astazi cred ca exista alte metode de disciplina decat micile corectii fizice acordate unor copii de 7-8 ani.
Exista insa o alta latura a acestei probleme.
In scolile din Romania rigla si batul au fost eliminate in cele mai multe cazuri. Si asta e bine. Dar nu au fost inlocuite cu nimic. Si asta e rau. Caci nu poti tine sub control 20-25 de copii daca nu le impui respect si daca nu exista disciplina la ore. In lipsa unor reguli de comportament clare scoala devine o gluma, iar clasa locul unde copii de 10-11 ani se joaca cu hartii si alearga printre banci, iar pustani de 16-17 ani isi lovesc si injura profesorii.
Da, totul pleaca de acasa, de la educatia primita de la parinti. Dar din pacate orele petrecute de copil cu parintii sunt tot mai putine, iar importanta educatorului in viata celor mici e tot mai mare.
Nu stiu cum se intampla in alte tari. Nu stiu prin ce metode sunt tinuti copiii sub control, fara a le stirbi independenta si creativitatea si dreptul la exprimare. Trebuie sa existe ceva si acel ceva trebuie adus si la noi in scoli.
Altfel vom continua sa vedem filme cu elevi batjocoriti si umiliti de educatori si alte filme cu profesori loviti si tratati ca niste gunoaie de niste adolescenti. 

Comentarii

  1. eu nu inteleg cum oamenii nu vad evidenta: daca copii sunt umiliti si batjocoriti la gradinita/scoala (si de multe ori si acasa) normal ca atunci cand cresc fac si ei la fel, cum am avea pretentia sa se comporte alfel ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da,asa e. copii copiaza ceea ce vad la adulti. daca un adult il face prost si il umileste, increderea in sine a copilului va cobori constant si de aici o multime de probleme care se manifesta si la maturitate.

      Ștergere
  2. Citat din postare: "Nu stiu cum se intampla in alte tari. Nu stiu prin ce metode sunt tinuti copiii sub control, fara a le stirbi independenta si creativitatea si dreptul la exprimare. Trebuie sa existe ceva si acel ceva trebuie adus si la noi in scoli".

    Pai daca nu stii nimic atunci de ce mai scrii??!!
    Daca tu ai incasat-o cand erai mica si n-ai avut capacitatea de riposta asta nu inseamna ca e ok sa fie asa si transformam in metoda educationala patania ta si a altora de fapt.

    Adriana D.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai Adriana daca nu citesti atent un text si nu intelegi ce am vrut sa zic, nu mai bine te abtii de la comentarii pe langa subiect?

      Ștergere
  3. Si invatatoarea mea le avea cu rigla, si cred ca ne mai dadea si o palma peste cap(surpriza nu am ramas traumatizata), insa asa cum ai zis pe vremea aia erau considerate lucruri normale, nu se stresa nimeni, dar a venit democratia, copiii copiau linisititi la BAC, prostia a fost incurajata, asa ca acum prostia se plateste cu camerele de supraveghere la BAC, sper sa se trezeasca si parintii si sa stie ca au un rol important in educatia copilului, nu sa lase totul pe scoala.
    NU cunosc acest caz cu educatoarea, poate ca e singurul sau nu, dar oricum in Romania se mediatizeaza cate ceva , ca sa uite omul de altele.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. din pacate povestea cu invatatoarea e foarte urata, pentru ca, desi nu ii lovea, ii umilea si intimida foarte tare pe copii. Erau abia in clasa intai si le vorbea urat, tipa, in fine, nu are ce cauta in scoala. Si nu e singura. Sunt multe ca ea. Asta e si mai trist.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Cum alegi un carucior fara sa te enervezi?

Vacanta in Grecia. Episodul 2: Salonic si Thassos

Pestera Devetashka si Veliko Tarnovo