Vacanta la 4 ani

Ce inseamna de fapt vacanta la 4 ani? Cand restul anului mergi la gradi ca sa desenezi, colorezi, joci, explorezi. Cand nu esti trezit dimineata, ci oricum ajungi la gradi pe la 9? Presupun ca abia in scoala copiii incep sa inteleaga care e treaba cu vacanta si cat e ea de minunata:d.
Chiar si asa vacanta aduce schimbari. Pentru ca pleci de acasa si vezi locuri noi, pentru ca ziua trece facand baie si jucandu-te pe plaja, in locul jocurilor din gradi. Pentru ca vecinii tai vorbesc o limba ciudata, iar la restaurant trebuie sa spui thank you in loc de multumesc. Pentru ca sunt zile cand dormi la pranz in masina intre doua plaje. 
La 4 ani vacanta inseamna toata ziua cu mami si tati, pe coclauri. 
Desi nu mai e deloc bebe, Andreea e inca mica. Inca trebuie adaptat programul si asteptarile la nevoile si posibilitatile ei. Totusi, nu a fost deloc dificil cu ea. Am reusit sa termin o carte, sa beau multe Pina Colada pe sezlong, sa vizitam toata insula, desi drumurile sunt destul de dificile, sa facem baie in pesteri si golfuri spectaculoase, sa stam seara la bere pana se intuneca. O data in plus mi-am dat seama ca e un copil foarte adaptabil, caruia ii place noutatea si accepta schimbarile. 
E primul an in care nu am mai tinut strict la somnul de pranz, ci am facut excursii lungute, cu matza dormind un pic in masina. E primul an in care a mancat peste la restaurant. Si in care nu am avut parte de nicio suparare sau criza majora (care sa nu fie rezolvata din fasa). 
 Ce ne-a ajutat pe noi sa avem o vacanta minunata:
- pauze la 200 km, macar de 5 minute. 
- tableta cu desene (fara limite), cd cu muzica de copii
- mici abateri de la reguli: un plus cumparat dintr-o benzinarie, dulciuri, cereale cu miere la masa de pranz de pe drum
- lasat in apa cat a vrut, cu rugamintea sa stea la mal ca sa o vedem mereu
- lasat sa umble prin terasa/taverna, cu regula ca nu iasa din ea. 
- lasat sa ia un plush la ea in toate excursiile, chit ca il umplea de nisip si il punea pe jos peste tot...
- am avut mereu la noi un caiet si carioci pentru ca Andreea e foarte incantata sa deseneze asa ca accepta mai usor statul la masa in deplasare
- si ca idee, am avut o atitudine relaxata, nu ne-am stresat ca nu doarme, mananca la fel ca acasa si am acceptat ca limita de timp la taverna este de inca o bere dupa ce terminam masa :D 
Ce am remarcat, din nou, la straini este ca nu considera niciodata copilul prea mic pentru un concediu la mare departare de casa. In Grecia e plin de familii de englezi, rusi, nemti, etc. cu 2-3 copii dupa ei, inclusiv bebelusi de cateva luni. Sunt  foarte relaxati, copiii dorm pe plaja, in corturi amenajate special pentru ei, sau pe sezlong la umbra. Se joaca in nisip, la malul apei, cu scoici, pietre, nimeni nu sare la ei ca pun mana pe prostii. Merg cu ei la restaurant, fara exceptie, nimeni nu isi face probleme ca cei mici misuna peste tot sau fac galagie. 
Mananca cartofi prajiti la greu:d

Ce cauta copii de 3 ani la ateliere pentru +6?

Am descoperit in weekend un loc foarte misto, de care stiam, dar nu prea multe, si unde am de gand sa revin. E vorba de Muzeul COlectiilor ...