Cand cartile fac rau

Cartile de povesti sunt una dintre cele mai vii amintiri alea mele din copilarie. Zilele cand imi citea bunicul, poeziile care ma faceau sa planga, cu catelusul schiop si buburuza moarta, cu zmeul care ramanea fara cap si cei trei feciori care plecau s-o salveze pe Ileana Cosanzeana, cu Fram si Bambi, capra cu trei iezi si amintirile lui Nica...
Nu stiam eu pe atunci de disney, iar desenele animate erau vanate, raritati. Cat Tom si Jerry am prins si cat de mult radeam la ele...
Privind retrospectiv imi dau seama ca multe dintre povestile de atunci mi se par acum de necitit.
De vreo 2 ani am inceput sa ii citim in fiecare seara povesti Andreei, chiar daca la inceput eram constienta ca nu retine mare lucru, poate nici nu intelegea chiar tot pe moment. Dar asculta cu atentie muzica povestii si se uita la poze, cerea detalii, puncta anumite momente. Initial eram atenta la grafica, sa fie vesela si atractiva, la poze, sa fie clare si realiste, sa transmita ideea din spatele cuvintelor..
De vreun an insa sunt atenta in primul rand la mesaj. E adevarat ca in continuare e foarte important cum arata cartea, Andreea avand o preferinta pentru cartile mari, cu poze colorate, in timp ce pe cele cu format mic le cam evita. 
Si asa au aparut marile probleme. Si supararile mele. 
Caci, din pacate, multe multe carti pentru copii sunt proaste. Povestile sunt stupide, iar mesajul idiot. 
Din pacate de cele mai multe ori descopar asta pe masura ce citesc. Sau povestea in sine pare ok si te loveste la final cu ceva atat de stupid ca ramai blocat. 
Nu merg atat de departe incat sa cer autorilor sau editurilor sa fie politically correct, nici macar nu sustin pana la capat curentul, dus de multe ori mult prea departe in Occident. 
Dar as prefera ca puiul de gaina sa nu fie batut de mama-gaina pentru ca nu asculta, Printesa sa nu fie aleasa de Print pentru ca a simtit bobul de mazare de sub sapte perne (cat de sclifosita trebuie sa fii :))..   ), fata lenesa sa nu fie transformata de zana intr-o negresa ca pedeapsa pentru ca nu a carat apa de la fantana si in general as evita sa invat copilul ca cel mai bine ca sa ai succes in viata este sa asculti docil ce ti se spune, sa ai o problema cu orice individ care e putin altfel decat tine si neaparat sa iti fixezi ca scop suprem casatoria cu un print (caci orice personaj masculin ajunge in final sa conduca un regat).
As vrea sa citesc in povesti despre fete care au curaj sa fie altfel, despre cum sa-ti faci si sa-ti aperi prietenii, despre loialitate, despre fetite care se lupta cu zmei, despre copii care vor sa construiasca rachete sa zboare pe Luna sau vor sa studieze fundul oceanelor sau vor sa construiasca ceva sau sa creasca albine. 
E adevarat ca am dat si peste povesti frumoase, minunate, la finalul carora zambeai. 
Dar de ce atatea etichete si stereotipuri in cartile pentru copii?
De ce vrajitoarea nu poate fi personaj pozitiv?:d 

Comentarii

  1. Te inteleg perfect. Cand Robbie era mai mic (probabil undeva spre 4 ani) si a inceput in sfarsit sa fie interesat de carti, am trecut la primul arsenal, cartile cu care m-a dotat restul de familie ramas in Romania, povestile clasice. Robbie fiind genul de copil super sensibil, dupa doua randuri de poveste plangea de-a binelea, cand am realizat ca mai toate povestile copilariei mele incep cu un abuz sau o crima sau amandoua... si cand m-am gandit sa-l introduc pe copil in lumea magica a cartilor cu alte selectii. Unde am inceput sa-l pomenesc pe taica-meu, care nu stiu de unde mi-a facut rost de traducerile lui A.A. Milne si mai stiu eu ce fantezii de care nu se auzise in Romania comunista a copilariei mele... (in treacat fie spus, noi am avut o biblioteca impresionanta in casa, si taica-meu a avut intotdeauna grija sa am la indemana lectura interesanta si age-appropriate, eram complet fascinata de miile de carti pe care le avea acolo, pana sus la tavan, pe doua randuri, pe toti peretii...) Ma rog, in acelasi spirit, am trecut si noi la biblioteca din cartier, si acum in ultimii doi ani Robbie a fost favorizat de bibliotecara scolii care il iubeste pentru ca citeste bine si mult si ii da imprumut tot felul de carti interesante, culminand cu sfarsitul anului scolar (de fapt ambii ani), cand Robbie a venit acasa cu 10-12 carti primite cadou de la profesoara lui, Mrs. N, special pentru el... Robbie are carti pe care le-a citit si de sute de ori, si ma bucur, pentru ca mesajul e pozitiv, "fii tu insuti" si asa mai departe, aici parca e ceva mai usor sa gasesti povesti care se axeaza pe transmiterea unui mesaj bun copilului. In continuare mai primim carti din Romania, dar majoritatea lor sunt sincer, necitibile pentru gusturile mele, promoveaza violenta, "bully" e in floare, stereotipurile curg garla si asa mai departe... Cum eu nu m-am conformat niciodata si am avut bafta sa am parinti care mi-au stimulat unicitatea, asa as dori si copiii mei sa nu urmeze sabloane, sa-si gaseasca singuri "vocea"...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da,cam asa e:).
      Nu sunt toate cartile asa,Slava Domnului,dar mi se intampla destul de des sa cumpar o carte care pare simpatica la prima vedere si se dovedeste o aiureala.
      Multe sunt centrate pe separatia asta anapoda intre fete si baieti, ele sunt fragile si prostute, ei sunt puternici si descurcareti. Evident,cu exceptia primilor doi frati,care sunt mereu prosti:d....
      Sunt multe carti de copii minunate care insa nu se traduc la noi...Pe unele le am in engleza si i le traduc,dar mi-ar placea sa existe si in romana..

      Ștergere
  2. http://www.elefant.ro/carti/autori/roald-dahl-5474.html

    http://www.elefant.ro/carti/carti-pentru-copii/povesti-povestiri/aventurile-lui-cepelica-195155.html

    http://www.elefant.ro/carti/carti-pentru-copii/povesti-povestiri/povestea-fara-sfarsit-3491.html

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. weeelll, cartile date de tine sunt frumoase,le stiu,dar nu pentru 4 ani. In primul rand nu sunt ilustrate destul, apoi textul este pentru copii mai maricei. Le am in vedere pentru cand o sa aiba andreea ceva gen 6 ani:)

      Ștergere
  3. Scuze, n-am vazut varsta fetitei. Incearca aici http://www.carteacopiilor.ro/, au carticele dragute pentru copii.
    Sau, poate se mai gaseste pe la librariile Adevarul seria Disney- format mare, coperti carton, desene frumoase (dupa desenele Disney).Si povestile mai tristute erau cosmetizate, sa nu provoace suparari copiilor -:)

    Diana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Seria Disney o cam avem.Nu toata,dar destul...
      LA cartea copiilor sunt chestii dragute,asa e. O sa mai bag cate un ochi si acolo:)
      Multumesc de idee:)

      Ștergere
  4. Oh, tot cu asta imi bat si eu capul..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, neplacut:(. Acum citim niste carti cu pirati, egipteni si cavaleri. SUnt faine. Dar trebuie insotite de explicatii si detalii, nu merge doar sa papagalicesti acolo:d.
      http://www.elefant.ro/cauta.html?query=o+zi+din+viata&filterPublisher=Aramis&filterCategory=Carti+pentru+copii&channel=ro&followSearch=9150&format=JSON

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Cum alegi un carucior fara sa te enervezi?

Vacanta in Grecia. Episodul 2: Salonic si Thassos

Pestera Devetashka si Veliko Tarnovo