Tainele cititului la 4 ani si mai mult de juma

Nu mai stiu daca am povestit vreodata despre incursiunea noastra in tainele cititului. Asa ca o fac acum. 
Am inceput toata povestea pe la 3 ani juma. Circa. Cu literele mari. Cand am vazut ca stie alfabetul am trecut la etapa a doua. SI anume sa indentifice cu ce litera incep anumite cuvinte. Mar cu M, tata cu T si asa mai departe. Lung drum si anevoios, caci ceea ce noua astora mari ne pare banal si evident, celor mici li se pare de neinteles si nedescifrat. 
Asa ca a durat destul de mult pana cand a inteles mecanismul si a inceput sa izoleze prima litera intre sunetele celelalte. Adica sa inteleaga ca ta din tata e format din T si A....
Apoi a venit vara si vacanta la mare, apoi la munte, apoi la bunici. Apoi nebunia cu schimbarea gradinitei. Si prin octombrie am luat-o iar incetisor prin lumea cuvintelor scrise. 
Am folosit, cu succes zic eu, metoda si materialele de la Micul Atelier. Am printat materialele si le-am pus fiecare lectie intr-o folie separata, cu materialele ei. Si am purces. Intai am trecut in revista si literele mici de tipar, pe care le-a prins foarte repede. Apoi am inceput sa citim..
Unele lectii au durat mai mult, altele mai putin. Unele i-au placut si a trecut prin ele cu placere, altele i s-au parut mai greu de digerat si le-am impartit pe etape. Nu am insistat niciodata cand am vazut ca nu mai are chef, ca vrea sa faca altceva. Nu am prelungit niciodata "lectia" peste 15-20 de minute pe seara, oferindu-i astfel si timp de joaca. Am sarit peste serile cand am vazut-o obosita sau dornica sa faca neaparat altceva. Deci nu am avut un plan clar, nu am niciun target pentru finalizarea procesului. Poate sa mai dureze o luna sau un an, mi se pare ok in ambele cazuri:).
Ca idee, metoda porneste de la identificarea cuvintelor care definesc obiecte si citirea pe litere a unor cuvinte scurte, de 2-3 litere. Cand cel mic stapaneste aceasta faza, se trece la cuvinte mai lungi si apoi la expresii. 
Noi am terminat cuvintele scurte si acum urmeaza sa trecem la faza 2:).
Intre timp, Andreea a devenit foarte dornica sa citeasca, pe garduri, in carti, pe reclame, pe magazine...Se apuca si zice literele, apoi cuvantul. Normal ca le mai si greseste, nu reuseste mereu sa lege corect silabele, dar de multe ori ii iese, spre marea ei bucurie. Inca nu asaza mereu literele in silaba care trebuie si, chiar daca citeste cuvantul, el nu are sens. (pe modelul: joc-uri, mami, ce sunt alea joc-uri?)
O sa pun mai jos 2 filme cu dansa, ca sa vedeti ca metoda functioneaza. Eu am avut mari dileme initial despre cum sa o invat sa citeasca, de unde sa o apuc si m-a ajutat mult sa am totul asezat frumos pe lectii, cu materialele aferente. In plus, chiar daca au fost momente cand am zis sa mai astept pentru ca nu parea sa inteleaga bine mecanismul, s-a dovedit ca greseam si ca era nevoie doar de rabdare si timp. La un moment dat m-am trezit brusc ca se descurca foarte bine la chestii care cu o zi inainte erau nebuloase:D.
Mai e mult pana cand matza va citi singura o carte, dar ma bucur ca am atras-o usor in jocul asta de-a cititul si ca fiecare etapa e primita cu bucurie.
Stiti ce greu e sa citesti "sta"? :)) Ingrozitor de greu...  

Ce cauta copii de 3 ani la ateliere pentru +6?

Am descoperit in weekend un loc foarte misto, de care stiam, dar nu prea multe, si unde am de gand sa revin. E vorba de Muzeul COlectiilor ...