Vacanta la 1, 2, 3 si 4 ani

Experienta noastra cu vacantele in trei a inceput in urma cu circa 4 ani jumatate in urma, cand Andreea avea vreo 3 luni. Am plecat la munte, la bunici. Toate bune, nicio grija. Nu s-a lasat nici cu urlete, nici cu lipsa de somn, ba chiar dimpotriva, a dormit mai bine decat acasa...
Dar sa zicem ca aia nu se pune, fiind la bunici
Adevarata experienta in trei a inceput cand avea vreo 5 luni si am plecat la mare, la minunata statiune Venus, pentru ca ea am zis ca nu rezist sa treaca vara fara sa fac macar o baie in mare....
Pentru ca se apropie sezonul si vad in jur multe mamici care au emotii sa plece cu copiii la drum lung sau care isi imagineaza ca un concediu cu cel mic e ratat din start, o sa adun cateva sfaturi care zic eu ca sunt utile

Concediul la mare pana la 1 an:
- maieu sau body foarte subtire pentru stat afara. Noi la Venus puneam caruciorul langa piscina sau la marginea nisipului, nu direct in soare, si cate unul se ducea in apa, pe rand...
- mancare: lapte; solutie de curatat biberoane si vase; fierbator pentru apa, ibric. Daca alaptati, e mult mai usor totul:)
- somn: a mea a dormit in landou, asezat pe doua fotolii in camera. Si ziua in carucior sau landou.
- baie de seara: nu va carati cu cadita (ca noi:D); e suficient un suport d-ala in care sta bebele in fundulet si il spalati repede cu dusul.

Concediul la mare in trei la 1 an (Bulgaria):
- pentru plaja: chilotel de baie tip pampers (nu mai stiu cum se cheama, dar e o chestie in care poate sa faca pishu/kk si nu murdareste totul in jur:D); o camasa subtire de bumbac de pus pe el cand sta pe plaja, ca sa nu se prajeasca (chiar daca zici ca il tii la umbra, nu e chiar asa, pentru ca o sa vrea sa misune, sa adune scoici, sa se balaceasca in apa...) Evident palarie si crema, un termos pentru apa (sticlele se incalzesc scarbos la plaja si se mozolesc de nisip lipicios...), cutii de plastic pentru bucatele de fructe, morcovi taiati, cereale de rontait.
- mancare: noi am luat mereu apartamente cu chicineta asa ca macar masa de pranz era pregatita de noi. Eu am plecat cu cratita cu pulpe de pui la gratar dupa mine:d. A fost foarte usor apoi sa incalzesc cate o pulpa la pranz si sa-i dau langa niste rosii de exxemplu. Intr-o zi am facut paste. In alta piure. A mea nu e genul mancacios asa ca a fost suficient. Dimineata manca lapte si un sandvis. Iar seara mancam undeva pe afara si ii luam supa, paste, cartofi sau carne.
- somn: cam peste tot exista patuturi pentru copii in camera, daca ceri inainte sa ajungi acolo.
-program : la plaja dimineata pana in 10.30-11. Apoi ne mutam la umbra, masa de pranz, somn de pe la 1-2 pana la 3-4, apoi iar la plaja de la 5-5 juma pana pe la 7 seara, cand plecam la plimbare prin statiune si cautam un loc de mancat. Daca era obosita, mancam si seara in camera, apoi somn. Am preferat mereu apartamentele cu 2 camere pentru ca pe ea o culcam pe la 9 si ceva, apoi noi doi mai stateam la un vin pana cadeam lati

Concediul la mare la 2 ani (Grecia):
- plaja: slip, palarie, camasa subtire cu manecute ( asta am vazut la altii ca a mea nu purta...), crema. Mie nu imi plac costumele alea intregi din izopren sau nush ce, prefer să-i respire pielea si sa o vada un pic soarele
- mancare: micul dejun il luam in camera, pregateam niste sandvisuri, iaurt, laptele ei.; pranzul la fel, il pregateam rapid in chicineta sau in curte cand aveam bucatarie de vara (nimic complicat, doar chestii basic, gen ciorba, paste, gratar, salate, piure). Seara la taverna. Deja dupa 2 ani lucrurile se simplifica mult pentru ca exista mai multe optiuni in meniu. Intre mesele principale ii mai dadeam fructe, batoane de cereale, sticksuri. Ca idee, nu va asteptati ca in concediu sa manance ca acasa si nici sa gasiti neaparat cele mai bio si variate lucruri. Eu la restaurant ma fixam pe chestii safe, gen gratar, peste, paste, pizza. Cam atat. Mi se pare mai importanta experienta vacantei in ansamblu si nu pun prea mare accent pe cat de variat mananca alea 5-6 zile.
- somn: la pranz, in camera. Cred ca e important ca somnul de pranz sa fie in camera, in liniste, pentru ca marea este un mediu solicitant si obositor la 2 ani. O pauza de 2-3 ore este esentiala ca sa-si incarce bateriile. Am evitat dormitul in curte sau pe plaja la umbra pentru ca pe mine nu ma odihnesc cu adevarat, ci ma trezesc cam buimaca si crunky:d. Am presupus ca si pe ea. Again, seara, am pastrat programul ei de somn de acasa, nu am stat peste ora 10, chiar daca ceilalti continuau jaoca in curte. PE de alta parte eram primii la trezire :))

Concediul la mare la 3 ani-4 ani (Grecia):
- mancare: ca la 2 ani
- somn: am inceput sa mai sarim somnul de pranz, nu am mai fost asa stricti cu intorsul in camera la pranz. Daca eram in excursii, atipea in masina o ora si era suficient. In continuare am mentinut ora de culcare seara, la ora 10.00 maxim.
- am prins curaj sa lungim traseele, chiar daca matza are de obicei rau de masina si nu prea exista drum fara pauze...

Medicamente:
- indiferente de varsta am avut la noi o punga mare cu medicamente, pentru raceala, tuse, burta, febra, alergii, ciupituri. Am preferat sa fiu acoperita pentru orice, decat sa pierd timpul si sa ma enervez cautand farmacii local. In doua dintre concedii matza a fost usor bolnava, intr-unul racita, in altul cu tuse. Am dat acelasi tratament ca si acasa, caci bolile sunt la fel peste tot. Ba chiar, fiind langa mare, raceala s-a manifestat mult mai usor decat in Bucuresti. Nu am avut probleme de burta, o singura data a facut kk mai moale 2 zile dar am bagat Debridat si Biotics si si-a revenit. E bine ca atunci cand ajungeti la destinatie sa va interesati unde este cea mai apropiata clinica medicala si farmacie. Just in case...
Also, la 1 an sigur, nu mai stiu daca si la 2 ani, ii dadeam in fiecare zi un pliculet de Biotics pentru ca stiam ca o sa bage in gura tot felul de mizerii si e bine sa fie un pic protejata burtica

Pe drum:
Drumurile noastre nu au fost mult diferite de la un an la altul, paote doar numarul de momente cand Andreea a vomitat s-a redus:)). Am plecat mereu de la premiza ca o sa fie o zi dificila, daaar la capatul careia voi sta cu picioarele pe nisip si o bere in mana. Asa totul a devenit mai simplu. Am avut in masina jucarele si cranturi, dar nu in exces pentru ca am incercat sa o fac sa stea mult cu ochii pe geam. Am povestit, am cantat, am ragusit, dar am supravietuit. Am facut pauze la benzinarii, pe marginea drumului, pe langa campuri cu flori. Am acceptat ca vom intarzia, am prelungit pauza cu inca 5 minute pentru vreun moft al ei, dar am inteles ca e mai simplu sa cedam noi in acel moment decat sa negociem cu un copil care sta de 5-6 ore intr-un scaun de masina:D.

La destinatie: ca sa aveti un concediu reusit si fara nervi este foarte bine sa stiti dinainte ca : va pata iremediabil cam toate hainele. va manca nisip. va baga mainile in gura dupa ce a cules scoici. va darama sticlele de bere si paharele de fresh de langa sezlong; va tipa ca apa e rece. va tipa ca vrea in apa. nu va sta pe scaun la restaurant (super super important: alegeti terase langa nisip, asa il puteti lasa sa misune pe langa voi, fara sa stati mereu dupa el..); nu va manca bine. E posibil sa ii curga nasul a doua zi dupa ce ati ajuns acolo.