Cum invatam copiii despre bani?

Inspirata de o discutie de azi de la munca despre cum educam copiii despre bani am zis sa intreb si eu in dreapta si stanga cum se face asta. Si daca dati bani copiilor pentru treburile din casa.
Am vazut ca metoda e la mare moda in vest, exista liste de "chores", exista buline si zambarici, sume fixe pe fiecare treaba, frecventa lor, etc. 
Intrebarea mea este daca nu se presupune ca treburile din casa sa se faca de bunavoie, nu pe bani. Sau daca exista lucruri pe care sa le faca gratis si altele pentru care sa o recompensez. Am auzit varianta ca daca isi aduna jucariile nu primeste nimic, dar daca pune in dulapuri hainele tuturor primeste. 
Sunt de acord ca de la o varsta incolo, 5-6 ani poate, e bine sa stie valoarea banului si sa stie ca esti platit pentru anumite servicii. Dar nu sunt convinsa ca plata treburilor gospodaresti e o idee buna...As prefera sa le faca pentru ca suntem o echipa si muncim impreuna, nu pentru bani. 
Voi cum faceti?
In afara casei, stie ca banii vin de la bancomat si ca ajung acolo pentru ca noi mergem la servici in fiecare zi. Stie ca 5 lei inseamna cam un ou Kinder. Dar la sumele mai mari nu intelege diferenta. 10 lei sau 100 de lei sunt tot aia pentru ea. Asta si pentru ca inca nu se descurca la mate si nu poate calcula restul....

As vrea cumva sa introduc un sistem de plata pentru anumite servicii, dar fara sa trecem in partea cealalta, in care nu spala farfuria fara bani si nu aduna jucarii decat contra-cost:d

Comentarii

  1. ar trebui ca pentru spalaul farfuriilor sa nu o platim, cel putin pana devine mai eficienta J
    deocamdata andreea foloseste atata apa si detergent incat cred ca e mai ieftin sa aruncam farfuria murdara si sa cumparam una curata !

    RăspundețiȘtergere
  2. Cred ca fiecare e liber sa decida cum e mai bine pentru propria lui familie. Da, aici e foarte la moda cu platitul pentru munci in casa (chores). Eu n-am sa fac asta niciodata, le-am explicat frumos copiilor ca exista chestii care trebuie facute ca sa putem toti functiona ca un intreg in casa noastra, una din chestiile astea sunt chores-urile. La care punem toti umarul, fiecare cum poate, si atata vreme cat pe mine nu ma plateste nimeni ca fac cea mai mare parte, nu va fi nimeni platit, e de datoria noastra, a intregii familii. Ai mei stiu deja valoarea banilor, le mai arat uneori facturi si le explic cum e cu bugetul familiei (bine, uneori dramatizez putin pentru efect, le explic ce se intampla daca lasa apa curgand sau becurile aprinse in casa, cum platim facturi mai mari la curent sau apa si ne raman bani mai putini de alte chestii) mi se pare ca au inteles bine. Si ai dreptate, Emmy inca nu face mare diferenta intre $10 sau $100, dar Robert are deja idei extrem de la obiect despre cat costa diverse lucruri. La scoala au acum o activitate in care strang fonduri sa cumpere capre in India, cei din clasa lui Emmy au hotarat ca n-au strans destul si ca ar vrea eventual sa faca diverse lucruri prin casa sa primeasca bani de la parinti, eu i-am scris profesoarei inapoi ca dau bani dar nu pentru munci in casa, pe alea nu le platesc. A inteles :-)
    Ai mei inca nu primesc bani de buzunar, in parte pentru ca nu au nevoie (nu au unde sa ii cheltuie, la scoala nu au nimic iar in timpul liber daca le trebuie ceva discuta cu mine) dar probabil undeva mai incolo o sa trebuiasca sa incepem, cu o suma pe care probabil o sa o discutam impreuna. Nu stiu, eu una nu i-am ferit niciodata de discutiile despre bani, e ceva normal in casa, nu un fel de bau-bau, mi s-a parut normal sa fie si ei implicati din moment ce fac parte din familie cu drepturi egale :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. asa zic si eu, ca treburile casei se fac fara plata. Si noi ii explicam despre facturi si salarii si cat costa diverse lucruri, ca strangem bani pt concedii si ca daca isi cheltuieste banii pe prostii nu mai are pentru carti si dinozauri:d. Ceva ceva a inteles...

      Ștergere
  3. Dan, am ras de m-am tavalit pe jos... Si ai mei sunt la fel de eficienti ;-) Doar ca na, hai, inchide si tu ochii putin, hahaha, asa invata astia mici :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. dan este omul calculat al familiei:d. el are grija sa nu cumparam mai multe rochite decat ne trebuie:))

      Ștergere
  4. Si eu i-am zis ca treaba din casa trebuie facuta si ca nu ma plateste nimeni sa-i spal rufele. I-am mai dat insa cate un leu cand a facut ceva ce am considerat eu a fi mai greu sau mai complicat pentru varsta ei. Si cumva cel mai mult ma deranjeaza ideea de pusculita in care lumea ii pune bani degeaba. Adica na...in real life nu-ti da nimeni bani cadou asa :) Acum calculeaza si stie exact ce si cat costa, face diferenta intre sume dar la o adica daca o duc in magazin sa-si ia ea ceva e in stare sa stea 3 ore acolo ca nu se poate hotari :)))) De acord cu Dan, daca nu face treaba SI eficient cam degeaba o face :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, nici mie nu-mi place sa-i invat ca banii vin pe degeaba. Singura notiune de aici care se contrazice e "Tooth Fairy", dar aia cred ca s-a incetatenit pe undeva ca sa usureze trauma dintilor pierduti, hai sa o facem ocazie de fericire... :P Dar Robbie stie ca poate primi maxim $24 (din care $8 a primit deja, hahaha), si si-i dramuieste din timp :-) Emmy inca asteapta dupa ei. Eu le dau $1, nu mi se pare nici mult nici putin, dar stiu parinti care le dau si $10 pentru un dinte, daca faci socoteala 2 copii a cate 24 de dinti (nu punem alte masele la socoteala) iese de-o vacanta in Cuba... :P Thanks but no thanks, toate cu moderatie.

      Ștergere
    2. A mea are pusculita, mai primeste bani de la bunici acolo. Nu prea multi, nu prea des...
      Noi nu am ajuns la etapa sumelor saptamanale sau lunare de buzunar, poate la scoala...O sa stabilim atunci o suma care sa acopere sa zicem o sticla de apa si inca ceva...Habar n-am inca.
      Nici la dinti n-am ajuns:)) A mea ii are pe toti deocamdata. O sa stabilim o suma si pt zana maseluta, probabil 5 lei per dinte:d Dar depinde si cum cad. ca daca ies 2 odata deja e prea mare suma:)).

      Ștergere
    3. Eu cu dintii i-am oferit cate un cadou mic. Nu bani. Am mers impreuna si i-am luat cate un ceva mititel ca sa se simta mai curajoasa la urmatoarea extractie ca tare se mai vaicareste de cate ori tre' sa ii scot cate unul :) Suma saptamanala nu ii dau inca, la scoala nu are nici un magazin, au aparat din ala de apa si isi pune in sticluta ei, are mancare...nu merge singura la scoala deci unde sa se duca ea cu banii si ce sa faca cu ei? Cand o sa fie mai mare si va circula singura o sa ii stabilim ceva de genul asta. Ea tinde sa-i stranga ca harciogul si se hotaraste greu CE anume sa-si ia :)))))

      Ștergere
    4. Seful meu are baiat de 10 ani. L-am auzit la telefon stabilind cu sotia suma saptamanala. Cica 5 lei:d. O sa vedem ce bani sunt cand ajungem si noi la varsta aia:)

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Cum alegi un carucior fara sa te enervezi?

Vacanta in Grecia. Episodul 2: Salonic si Thassos

Pestera Devetashka si Veliko Tarnovo