De la ce varsta trebuie sa ne purtam respectuos cu copiii?

Una dintre regulile pe care le-am avut in cresterea Andreei a fost respectul. Nu am considerat niciodata ca fiind un bebe sau un omulet minuscul nu trebuie sa fie tratata cu respect. La fel cum nu am acceptat niciodata lipsa de respect din partea ei. Nu tolerez jignirile, cuvintele urate si cererile fara sens. Nu am considerat niciodata ca e amuzant sa imi zica mie sau altcuiva ”prostule”, ”uratule” sau alt epitet prietenos. I-am explicat mereu ca asa cum noi ii vorbim ei frumos, la fel trebuie sa faca si ea. 

Atunci cand am invatat-o sa se poarte respectuos, am invatat-o si sa astepte respect de la altii. Sa nu accepte sa i se vorbeasca urat, sa fie lovita sau sa i se ia obiecte fara sa i se ceara voie. Si daca unele lucruri erau oarecum de inteles cand era mica, pana pe la 5 ani, dupa aceea am insistat sa nu accepte situatii de acest gen. Evident, ea fiind genul pirpirel si complet neviolenta, si-a mai si luat-o. Am invatat-o ca, desi nu e ok sa lovesti, e ok sa te aperi. BA chiar e obligatoriu. Cand cineva te loveste, ridici mainile si te protejezi. Apoi ceri ajutorul unui adult. Daca cineva iti vorbeste urat, ii intorci spatele si te joci cu altcineva. 

Eh, si aici apare problema. Caci la scoala are parte din cand in cand de mostre de lipsa de respect, nu din partea copiilor, ci a adultilor. Fix aia care ar trebui sa educe si sa invete au uneori comportamente care denota lipsa de respect pentru copii. Pentru ca, ei sunt niste mucosi agitati care trebuie sa faca ce li se spune. 
Saptamana trecuta, invatatoarea Andreei a lipsit si in loc a venit o doamna, sa ii zicem duduie, care a facut-l pe pice sa decida dupa doua zile ca nu mai vrea la scoala. Ea, care e incantata sa mearga acolo in fiecare zi, care niciodata nu zice ca vrea vacanta sau ca nu ii place la ore...
Duduia nu le stie numele, deci le zice fetito. Nu ii lasa sa duca gunoiul la cos, fara explicatii de ce. Nu ii lasa la toaleta cand cer, ci doar dupa ce cer de cateva ori.. Nu vorbeste, ci tipa. Nu le spune frumos sa isi puna hainele pe ei, ci se rasteste sa se imbrace odata sa iasa afara azi...
Andreea a decis ca e necivilizata si vorbeste urat. Deci de ce sa stea cu ea daca nu ii place? 
Si eu a trebuit sa ii explic ca, desi are perfecta dreptate si doamna e de fapt o duduie, nu putem lipsi de la scoala de cate ori vine ea la ore...Pentru ca uneori trebuie sa tolerezi nesimtirea si lipsa de respect, caci nu ai alta solutie...
Si ca nu, nu e ok ca ea sa ii vorbeasca la randul ei urat duduiei..

Comentarii

  1. Mi-ai rascolit toate cele. Ma arde sufletul. Imagineaza-ti duduia inmultita cu 10 zilnic. De cate ori imi aduc aminte prin ce-a trecut copilul meu imi vine sa plang. La propriu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stiu alexandra..am urmarit povestea ta:(...eu nu am facut mare tam tam pt ca duduia era temporar. Sper sa nu mai avem parte de ea. La un moment dat ma gandisem sa iibpun andreei o eticheta pe piept cu numele, macar sa ii arate aleia cum o cheama..dar am zis ca e degeaba
      Si nu era singura problema..

      Ștergere
    2. Stiu alexandra..am urmarit povestea ta:(...eu nu am facut mare tam tam pt ca duduia era temporar. Sper sa nu mai avem parte de ea. La un moment dat ma gandisem sa iibpun andreei o eticheta pe piept cu numele, macar sa ii arate aleia cum o cheama..dar am zis ca e degeaba
      Si nu era singura problema..

      Ștergere
    3. Asta e problema, ca nimeni nu face "tam tam". Ca e temporar sau nu nu conteaza, acea femeie nu trebuie pusa in fata unei clase de oameni mici. Asa cum nimeni n-a facut tam-tam in afara de mine cu aialalta. Si tot asa, sistemul se perpetueaza. Iar "duduia" o sa fie pe acolo si peste 30 de ani :) E de datoria ta sa spui ceva alora de la Inspectorat. Reclamatie online, se poate face :) Pana cand toti parintii n-o sa stea drepti in fata duduilor nu se va schimba nimic.

      Ștergere
    4. faza e asa. femeia aia e bibliotecara, ea a venit doar sa stea cu ei. pentru ceilalti copii a fost parfum super distractie, ca nu au facut lectii, doar au colorat. Faptul ca se tipa si li se spune fetito si baiatului nu pare sa ii deranjeze.....Am intrebat in treaca alti parinti ce le zic copiii acasa de duduie si cica e superb cu ea. Intre timp s=a intors doamna. Si eu ma intreb daca problema nu e la noi...Daca nu am setat asteptarile prea sus. Evident ca daca doamna era pe termen lung, daca nimeream la o invataorea de genul asta, o mutam de la inceput. In niciun caz nu am fi ramas in clasa. Dar doamna ei este misto, e calma, simpatica, imi place de ea:)

      Ștergere
  2. Nu mi se pare ca ai setat asteptarile prea sus, sunt niste cerinte de baza dupa parerea mea. Daca nu e respect, nu e nimic. Am citit titlul articolului tau si prima chestie care mi-a venit in cap a fost: "cum adica de la ce varsta? De cand s-au nascut!!!" Multa lume in zona aia nu intelege ca un copil e un fel de om mare dar asa... mai mic. Nu mic la creier sau la sentimente, doar la statura. Si care nu are inca atatea experiente de viata incat sa stie cum sa reactioneze in orice situatie. Am constatat de multe ori si cand eram in vizita acolo cu copiii mei (si au fost tratati in diverse feluri, incepand de la a fi considerati mobila sau animale de companie pana la a fi considerati un adevarat pericol pentru societate - nu ca-s ai mei dar eu spun ca sunt relativ civilizati si bine crescuti amandoi, nu cred ca au incomodat vreodata pe cineva), am avut ocazia sa constat ca adultii nu prea respecta copiii, li se pare sub demnitatea lor. Cum adica sa se prezinte si ei, cum sa-si spuna numele la niste mucosi?! Cum adica sa-si ceara scuze, si ce daca au gresit, doar n-o sa-si ceara scuze unor mucosi... si asa mai departe, ai prins ideea. Nu stiu cum as fi reactionat in situatia ta, fie ea si temporara, nu e ok ca cineva sa se poarte asa cu copiii, indiferent daca ar avea motiv sau nu. E bine ca o inveti pe Andreea sa "se apere" (in engleza e ceva mai la obiect "stand her ground"), e essential sa aiba coloana vertebrala si ii va folosi intotdeauna. Ar fi tare bine daca mai multi parinti ar realiza asta...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, era o intrebare capcana cumva titlul:)). Eu am considerat mereu ca respectul incepe de la nastere. Ca una e sa setezi limite si reguli, alta e sa te impui cu forta la nesfarsit. Din pacate, multi parinti inca sunt de parere ca un copil nu are aceleasi drepturi (si obligatii) ca un adult. Ca nu trebuie sa i se ceara scuze, nu trebuie sa fie intrebat, consultat, ascultat, ca nu are niciun cuvant de spus in deciziile familiei, etc. Evident ca eu in continuare o invat pe fiimea sa ceara si sa arate respect. Si cand lucrurile deviaza rau, intervin.
      Am itnervenit deja o data, cand profesoara de sport s-a purtat urat cu ea, in primul semestru. Am discutat cu femeia, ne-am inteles, intre timp lucrurile s-au linistit pe frontul ala. Andreea a fost extrem de fericita ca i-am luat apararea si am vorbit cu profa. Acum mi-a spus ca nu e nevoie sa vin la scoala:d, ca doamna tipatoare vine doar cateva zile si se descurca cu ea. Am ales sa o ascult.
      Din pacate, in sistemul actual, trebuie sa iti alegi bataliile, caci ma astept sa mai fie cateva pana termina scoala

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Cum alegi un carucior fara sa te enervezi?

Vacanta in Grecia. Episodul 2: Salonic si Thassos

Pestera Devetashka si Veliko Tarnovo