Mos Craciun, varianta 2016

Anul asta este primul in care Mos Craciun a decazut putin din drepturi si a ramas doar un batranel simpatic si misterios care are o casuta la Polul Nord si practic sta acolo cu spiridusii lui. Cadourile nu mai vin de la el, ci de la noi, si nu sunt niste chestii pentru care nu se chinuie si nu plateste nimeni, ci niste daruri la care ne gandim, planuim si strangem bani. Craciunul nu e ceva ce exista de la sine, ci o sarbatoare, un moment pe care il creem noi, fiecare in felul lui.
Discutia despre Mos Craciun a tot aparut in ultimele luni, pe masura ce am eliminat zanele si Iepurele de Paste din realitate. Nu a fost ceva brusc, nu am insistat noi pe asta, ci a venit cumva natural. A intrebat daca exista si i-am zis adevarul, ca nu. De ce as fi mintit? Mi se pare aiurea sa o mint, pe orice subiect, si insist mereu ca noi ne spunem adevarul. Deci cum m-ar fi privit daca o minteam in continuare (ca pana la urma de la un punct incolo Mos Craciun asta e...o minciuna, nevinovata, simpatica, draguta, dar o minciuna pe care o spunem copiilor) ?
I-am zis ca fiecare dintre noi putem imagina si visa la lumi fantastice, la personaje de poveste, putem inventa si crea lumi, scrie povesti, spune povesti. Dar ele nu sunt reale, sunt doar in imaginatia noastra. Dar asta nu le face mai putin frumoase.
Apoi a venit povestea cu Mos Craciun, despre care deja de anul trecut copiii de la scoala ziceau ca nu exista. Dar Andreea ignora subiectele pentru care nu e pregatita, realitatile pe care nu vrea sa le accepte la un moment dat. Asa ca nu i-a pasat de ce spuneau ceilalti si a continuat sa ne spuna ca de Craciun cadourile vin de la Mos. Si atunci cand am strans cadouri pentru copii mai putin norocosi decat ea, era foarte mirata de ce le dam noi si nu Mosul...Dar nu am spus nimic de Mosul fictiv pentru ca am simtit ca nu era pregatita. 
Anul acesta insa mi-am dat seama ca nu ma simt ok sa o mint. Asa ca atunci cand discutia a revenit, cu listele de cadouri si Lego de 400 de lei pe care "mami, stai linistita nu il platesti tu, ca stiu ca e foarte scump, dar il aduce Mosul", am decis ca e cazul sa lamurim povestea. Pentru ca parerea mea este ca mare parte din magia Craciunului, absolut reala si fara nicio legatura cu Mosul, vine din noi, din bucuria de a te gandi la cei dragi, a-ti imagina ce cadou ii vei face, ce i s-ar potrivi, cum va reactiona; vine din listele facute impreuna si drumuri  la magazine si impachetat cu fundite si lipici; din asteptarea momentului cand primesti si daruiesti. Asa ca fiecare ne facem o lista cu 3-5 lucruri pe care ni le-am dori si ceilalti doi aleg un cadou si il cumpara. Practic, anul acesta noi vor fi trei Mosi la noi in familie:). 
Nu neg magia lui Mos Craciun pentru copiii mici, asteptarea noptii cand vine pe furis, fursecurile pregatite pentru el sub pom, emotia parintilor de a ascunde cadourile pe muteste, emotia diminetii de dupa, cand fuge repede sa vada ce a adus Mosul. E frumos, e magic, e normal, e copilaria in stare pura. Dar de la un punct incolo Craciunul trebuie reinventat pentru ei, fara a pierde din valoare. Craciun inseamna si traditiile construite de fiecare familie si pregatirea mesei si miros de scortisoara si cozonac. Inseamna mult mai mult decat batranelul cu barba alba care vine pe horn. 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum alegi un carucior fara sa te enervezi?

Vacanta in Grecia. Episodul 2: Salonic si Thassos

Pestera Devetashka si Veliko Tarnovo