O insula din Grecia

Eu iubesc la nebunie Grecia. Visez uneori sa traiesc pe o insula. La concurenta cu visul de a trai la o ferma din Provence.
Asa ca o data la cel mult 2 ani programez o vacanta in Grecia. Am fost in Santorini, in Sithonia, Thassos si Zakynthos. Plus Atena. Anul asta am ales o insula de ceare nu prea auzisem inainte, dar imi fusese laudata de 2 persoane care au fost acolo. Plus ca se lega frumos de sejurul in Istanbul. SI asa am ajuns in Lesvos.
Daca te uiti pe harta, esti sigur ca apartine Turciei. E aproape lipita de continentul asiatic, asa ca de pe plajele ei vestice si nordice vezi foarte bine malul vecinilor turci.
Din acest motiv, Lesvos a fost aleasa ca poarta de intrare in UE de multi emigranti sirieni acum vreo 4 ani. Netul e plin de poze cu barcile pline de adulti si copii ce ajung pe plajele insulei, lungile siruri de oameni ce calatoresc pe jos spre Mitilini, capitala insulei, campusurile create pentru ei, dramele, conflictele aparute, sutele de veste de salvare aruncate gramada pe marginea drumului.
Acum au ramas doar povestile pescarilor greci din dramele de atunci.
Ca sa ajungi pe Lesvos sunt cam doua variante cu totul. Cu feribotul din Kavala, vreo 9-10 ore, sau cu feribotul din Ayvalik, un port turcesc, cam o ora si jumatate.
Noi am ales varianta din Turcia. Din Istanbul la Ayvalik am mers cam 5-6 ore cu masina, apoi am luat feribotul si pe la 8 seara ne cazam la o pensiune din Mitilini, unde am stat doar o noapte.

Atentie insa!. Biletele la feribot trebuie luate cu 3-4 luni inainte minim.
Noi am tot amanat momentul si ne-am trezit ca nu mai era loc pentru masina. Asa ca am luat bilete doar pentru noi trei cu gandul ca lasam masina in port si inchiriem alta pe insula. Dar am avut mare noroc cu domnul de la compania de ferry ca stia engleza si i-a convins pe vamesii turci sa ne lase sa plecam fara masina. Cica teoretic nu e voie sa lasi masina inmatriculata in alta tara. Also, turcii din afara Instanbulului nu prea stiu engleza si comunicarea pe chestii oficiale e foarte dificila.
Dupa acest moment cu emotii, lucrurile au mers lin.
Mitilini, cel mai mare oras de pe insula, are o zona de promenada foarte frumoasa, chiar in port, plina de terase si taverne. Am mancat o super pizza in seara petrecuta acolo, dar sincer nu stiu mai multe despre oras pentru ca a doua zi dimineata am plecat spre destinatia noastra finala, o pensiune draguta de langa Molivos (Mithymna ).
Urmatoarele 5 zile ne-am impartit timpul intre plaja, stradute, calamari, vin, tzatziki, snorkel,  drumuri rasucite peste coame de munti, feta saganaki, limonada, poze cu pisici, mai multe pisici...
Plajele sunt in general cu pietris, deci am folosit la greu papucii de inot, dar sunt si cateva cu nisip. Partea de snorkel a fost mult mai slabuta decat in Thassos, unde am vazut gramezi de pesti de toate dimensiunile si culorile, dar partea cu mancarea a compensat cu varf si indesat acest mic neajuns..
(Ayvalik)

Lesvos de pe ferry

"Pot sa o iau acasa? te roooog..."

Cum bine spunea cineva, e ca o vacanta la tara, in Grecia, cu marea la indemana. E linistit, neaglomerat, cu taverne ascunse pe cate o plaja mica, dupa drumuri intortocheate, cu mancare geniala si pisici.
Molivos este cel mai frumos orasel de aici, asezat pe panta unui deal, cu un castel in varf. Seara micul port se umple de lume pe la terase si pestii topaie printre barcile pescarilor atunci cand le arunci bucati de paine. La una din taverne era mereu un nene care canta la mandolina. Zeci de pisici misuna printre mese si asteapta sa le dai ce ramane prin farfurii. Daca mai ramane ceva..Pe la ora 9 apune soarele dupa dig si lumea se aduna la o poza. Cativa pescari intarziati isi aseaza barca langa mesele pline de calamari, peste, branza, mezze, vin...E cald si miroase a mare.
E tot ce trebuie uneori.

Inapoi spre casa, am schimbat un pic traseul si am traversat Dardanelele, inapoi spre Europa.
Am oprit o noapte in Bulgaria, in Sozopol. Am descoperit ca la bulgari Marea Neagra e turcoaz...In rest, raman la parerea mea ca Bulgaria nu e Grecia. Dar, daca Grecia nu e o varianta, merge si o saptamana la bulgari. Apa e tare frumoasa aici..